تفسیر ابیات رپ،قسمت سوم

۱۳۹۶-۰۷-۰۴
آنچه که در این مقاله بیان میشود صد در صد صحیح نیست و ممکن حتی آرتیست مورد نظر نیز قصد بیان چنین مفهومی را نداشته باشد اما آن چیزییست که بیشترین شباهت را به مفهوم قابل برداشت از آن شعر و یا بیت دارد ، لطفا در صورت مخالفت با هر کدام از قسمت ها نظرات خود را برای ما ...

آنچه که در این مقاله بیان میشود صد در صد صحیح نیست و ممکن حتی آرتیست مورد نظر نیز قصد بیان چنین مفهومی را نداشته باشد اما آن چیزییست که بیشترین شباهت را به مفهوم قابل برداشت از آن شعر و یا بیت دارد ، لطفا در صورت مخالفت با هر کدام از قسمت ها نظرات خود را برای ما بیان کرده تا در سری های بعدی با ذکر نام شما از آن استفاده کنیم.

در سومین قسمت “بررسی ابیات رپ” به اشعار زیر نگاهی خواهیم داشت …

  • رضغزل آلا

گفتیم شنیدیم طعمشو چشیدیم ، این دیوارو تا سقف بشه بچینیم

این قطعه در زادروز تشکیل تشکل دیوارمنتشر شد ، کاری بسیار زیبا از رض و نوید.

در این قطعه کلمه ی “دیوار” دارای ایهام بین تشکل دیوار و دیواری به معنای هیپ هاپ میباشد ،

(کروس کار با صدای رض نیز بیان کننده ی همین موضوست “یه دیواره یه دیواره که پتشتش هیچی نداره” که بیان کننده ی این است که سودی از هیپ هاپ عاید آرتیست نخواهد شد)

مصرع دوم این بیت را نیز میتوان به دو صورت برداشت کرد

پیشرفت هیپ هاپ تا بالاترین نقطه و اوج آن و رشد تشکل دیوار

 

  • جیدال و تهمنقد

صورت لش و موها مثِ بیتلا بلند

بیتلز نام یک گروه راک انگلیسی متشکل از جان لنون، پل مک‌کارتنی، جورج هریسون، و رینگو

که از مشخصه های ظاهری آنها میتوان به موهای تقریبا بلند اشاره کرد ، این گروه یکی از موفق ترین گروه های موسیقی جهان بوده که میتوانید با جستجوی نام آنها مطالب زیادی در موردشان مطالعه کنید.

 

  • جیدال و تهمنقد

درویش مرویش هم نیستم ولی، چند سالی هست که توو خط عرفانم

در این بیت کلمه ی “عرفان” دارای ایهام میباشد ، اولی به معنای میستیسیزم ، و در معنای دوم اشاره به عرفان ، رهبر گروه پایدار که جیدال یکی از اعضای این گروه بوده و خود را ادامه پیرو خط فکری او میداند.

 

  • امیر علی اسنیف و تن به دهدرو ببند

همه شبیه همن أ دَم بی هدفن ، ملیجکن با یه باد میشن سریع عوض خب طبیعتا

مَلیجک نام مستعار میرزا محمدخان گروسی میباشد ، او در ابتدا فرزند یک چوپان بود و به خاطر نسبت برادری که با یکی از سوگلی های ناصرالدین شاه داشت توانست به دربار راه پیدا کرده و جزو غلام بچگان ناصر ادین شاه شود اما کم کم به اون نزدیک شد و توانست در دربار برای خود مقامی پیدا کند

به نظر میرسد در این بیت “ملیجک” نماد انسانی ضعیف و چاپلوس است که سعی دارد با استفاده از دیگران برای خود مقامی دست و پا کند

لازم به ذکر است ترک فوق در واقع یک دیس بک به امیر علی A2 و اعضای تیک تاک میباشد که در بخشی از آهنگ به آن اشاره میشود.

 

  • آرتاPSSt

اونموقع که توو کوچه با توپ بازی میکردی من توپامو میدادم باش بازی میکردن

بررسی ادبی : کلمه ی توپ در مصرع اول و دوم دارای جناس تام هستند

در مصرع اول به معنای توپ ورزشی (فوتبال ، بسکتبال و …) و در مصرع دوم به معنای بیض* میباشد

 

  • آرتاPSSt

هر چی خوب باشه من اونو برمیدارم ، خالکوبی نه ولی تتوشو در میارم

لازم به توضیح است در اشعاری که به صورت آهنگ خوانده میشوند میتوان ایهام تلفظی استفاده کرد

این نوع ایهام در ادبیات فارسی تعریف نشده است (به دلیل اینکه در اشعاری که به صورت مکتوب باشند نمیتوان از این ایهام استفاده کرد) اما شاهد استفاده از آن به دفعات در رپ فارسی هستیم

به این ترتیب مصرع دوم را میتوان به این دو صورت نوشت

خالکوبی نه ولی تتوشو در میارم

خالکوبی نه ولی ته تووشو در میارم

که در مورد اول به معنای خالکوبی و در مورد دوم به معنای عمق موضوع است

 

  • هرتداریوش

شهر هرته ، زحمات پرته ، پا برهنه بین طبقات لیله

برق و هرتزه ، فقراتت له

شهر هرت کنایه از بی قانونیست ، در اینجا شهر هرت نماد جامعه ی ایران است که داریوش در این ترک سعی کرده به صورت نا مستقیم به گوشه ای از مشکلات آن اشاره کند

بیت بالا نیز پیرو پاراگراف فوق ، بیان کننده ی آن است که جایگاه افراد در جامعه به تلاش آنها بستگی نداشته و به صورت یک بازی بین طبقات جامعه جا به جا میشوند

 

  • بنقامت

خیلیا فکر میکردین مُردم ، توو دنیایِ تاریکِ افسرده ام

حالا من أ مرگ برگشتم ، وایسا آسیاب به نوبت

یکی از معدود افرادی که توانسته تا به حال با علی سورنا همکاری داشته باشد بنیامین است (در ترک بخشیده نمیشی)، او که بعد از مدتی سکوت به هیپ هاپ بازگشته در این ترک حملات تندی را به علی سورنا و تشکل دیوار میکند ، برای مثال در بیت زیر

اخماتو وا کن لاشی دیگه ناراحتی نداره

پایگاهتونو گ*ییدم ، با خودتم گوشات أ چی فراره؟

مصرع اول به سورنا اشاره دارد که معمولا تصاویر منتشر شده از او همراه با یک اخم قدیمی میباشد ، در مصرع دوم نیز پایگاه اشاره به تشکل دیوار دارد که در گذشته و تمام آثار سورنا از این تشکل منتشر شده و در حال حاظر نیز رابطه ی علی با این گروه بسیار خوب بوده به طوری که او در توییتر خود به آن اشاره کرده و گفته است: اگر قرار باشد به تشکلی بپیوندم قطعا آن تشکل دیوار است..

 

  • آیینبند ناف

خودمونی باشه با سه تا عدد فرد اول

میکنن دفنم ، مُردم الان یه هفته ـَس

میکنن دفنم ، توو رحمم

این ترک در واقع زندگی یک انسان از تولد تا مرگ را بیان میکند.

ذر مصرع اول سه عدد فرد اول در واقعا 3 و 5 و7 هستند که این سه عدد بخشی از مراسم خاک سپاری هستند (شب هفت ، سوم و …)

در پایان ترک میبینید که شاعر در هنگام مرگ خود را در رحم فرض میکند ، رحم را میتوان به دو صورت برداشت کرد ، کفن و قبر که در هنگام مرگ مانند رحمی انسان را در خود حبس میکنند

و در حالت دوم روایت شدن این شعر از زبان یک نطفه ، در اینصورت آنچه در این شعر روایت شده از زبان یک نطفه روایت شده است که قبل از به دنیا آمدن سقط شده است

 

  • اکتاو و خلسه اینجوری بهتره

طبق روال سری های قبل یک بیت توسط ما ارائه شده تا شما نقاط مبهم و آرایه های موجود در آن را مشخص کنید که این سری بیت زیر انتخاب شد.

دیگه تکست نده ، نمیکنم بی بی چکت

 

یکی از کلمات موجود در این بیت دارای ایهام است که شما میتوانید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

 

به قلم : امیرحسین

نوشته تفسیر ابیات رپ،قسمت سوم اولین بار در MusText | متن آهنگ ایرانی و خارجی پدیدار شد.

© تمامی حقوق سایت برای متن آهنگ | متن موزیک محفوظ است